چگونه تخته وایت برد را تمیز کنیم؟

مدیر وبسایتمدیر وبسایت
1,567 بازدید
تمیز کردن تخته وایت برد

فرقی نمی‌کند یک معلم باشید، یک دانش‌آموز، شخصی کارکشته در محل کار، یا هیچکدام! بلکه فقط عاشق سازماندهی اطرافتان باشید. به هر حال می‌دانیم که تمیز کردن تخته وایت برد و براق نگه‌داشتن آن چه اهمیتی دارد. ما اینجاییم تا به شما تخصص و راهنمایی لازم را برای ورود به جهان پاک کردن تخته وایت برد بدهیم. جان؟ تخصص و راهنمایی؟ جهان پاک کردن تخته وایت برد؟ کشیدن تخته پاک کن روی تخته نیازمند تخصص است؟ یا کاری آن‌قدر عظیم است که برای خود جهانی دارد؟ پاسخ منفی نیست.

مشاهده خواهید فرمود که از پاک کردن لکه‌های سرسخت گرفته، تا سفید و براق نگه‌داشتن سطح تخته، روش‌ها و ترفندهای مختلفی دارند. البته مخاطب این نوشتار عزیزانی هستند که می‌خواهند کیفیت تخته وایت برد را در طول زمان حفظ کنند و پس از چندی مجبور نباشند برای خرید تخته‌های جدید هزینه کنند. این امر به‌ویژه در آموزشگاه‌ها اهمیت می‌یابد که چندین تخته دارند و نمی‌خواهند بودجه را صرف خرید چیزهایی کنند که از پیش دارند، اما به خوبی از آن‌ها نگهداری نکرده‌اند. پس بیایید سفر را آغاز و ظرفیت‌های تخته وایت بردتان را آزاد کنیم.

تمیز کردن تخته وایت برد از لکه‌های قدیمی

همانطور که می‌دانید امروزه نوشتن یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر زندگی است؛ از نوشتن در گوشی‌های هوشمند تا نوشتن روی سطوح شیشه‌ای که به‌عنوان وایت برد شیشه ای معروفند. اما لازم است بدانید که استفاده هرروزه از تخته وایت برد های شیشه ای و عدم تمیز کردن تخته وایت برد بعد از هربار استفاده، می‌تواند در بلند مدت طول عمر تخته وایت برد را کاهش دهد.

به همین دلیل در این مقاله از وبسایت اینکوگروپ قصد داریم روش‌هایی را به شما مخاطبان گرامی معرفی نماییم که به کمک آن‌ها می‌توانید مراحل پاک کردن وایت برد شیشه ای را به شکلی اصولی انجام دهید. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

پاک کردن تخته وایت برد

یک دختر خندان در حال پاک کردن تخته وایت برد

چگونه ماژیک غیر وایت برد را پاک کنیم؟

اغلب کاربران فکر می‌کنند که اگر لکه و یا ردی از ماژیک بر روی تخته وایت برد باقی بماند، دیگر پاک نمی‌شود؛ اما این باوری غلط است که در میان آنان جا افتاده. در واقع یکی از آسان‌ترین لکه‌هایی که از روی تخته وایت برد پاک می‌شود، رد ماژیک است. با اینکه هماره توصیه به کاربست ماژیک تخته وایت برد داریم (راهنمای خرید بهترین ماژیک گلس‌برد)، اما اگر روزی مجبور شدید که با ماژیک غیر وایت برد بنویسید، اینگونه می‌توانید آن را پاک کنید:

پاک کردن رد ماژیک، با ماژیک

اگر از ماژیک غیر وایت برد برای نوشتن روی تخته وایت برد استفاده کنید، به‌احتمال هنگام پاک‌کردن نوشته‌ها خواهید دید که نوشته خشک شده است و به‌راحتی با تخته پاک کن پاک نمی‌شود. اما مشکلی نیست؛ فقط باید با یک ماژیک غیر وایت برد نوشته مورد نظر را خط خطی و سپس با تخته پاک کن آن را پاک نمایید.

دلیل اثرگذاری این روش در پاک کردن نوشته‌های خشک‌شده این است که وقتی نوشته‌های قدیمی را با جوهر تازه آغشته می‌کنید، مقدار کمی الکل از جوهر تازه روی نوشته قدیمی قرار می‌گیرد. اینگونه، نوشته قدیمی نیز تازه شده، به راحتی پاک می‌شود.

این روش را چند بار تکرار کنید؛ هرقدر لکه و رد ماژیک به‌جای‌مانده از نوشته‌های پیشین قدیمی‌تر باشد، پاک کردنش زمان بیشتری می‌خواهد. برای تمیز شدن تخته وایت برد از نوشته‌های قدیمی فقط لازم است کارهای پیش‌گفته را چند بار تکرار کنید تا هیچ لکه و نوشته‌ای نماند.

اگر کارساز نبود، یک محلول پاک‌کننده معمولی مانند آب‌صابون یا الکل، تهیه و با اسپری‌کردن آن به سطح تخته وایت برد، نوشته‌های قدیمی را پاک فرمایید. از حلال نیز می‌توانید استفاده کنید که در بخش بعد به آن می‌پردازیم.

تمیز کردن تخته وایت برد با ضدعفونی‌کننده دست

محلول ضدعفونی‌کننده دست، الکل دارد. همانطور که در روش قبل، از جوهر تازه ماژیک استفاده می‌کردیم که نوشته قبلی را با مقدار کمی الکل آغشته کنیم، در این روش نیز می‌توانیم با کاربست محلول ضدعفونی‌کننده دست این کار را انجام دهیم. در این روش دو مزیت نسبت به روش قبلی وجود دارد.

یکم: در استفاده از ماژیک صرفه‌جویی می‌شود و از ماژیکی که بابت آن پول داده‌ایم، برای خط‌خطی استفاده نمی‌کنیم. ماژیک می‌ماند برای نوشتن مطالب مفید!

و دوم، که مهم‌تر است، الکل بیشتری روی جوهر قدیمی پاشیده می‌شود که پاک‌کردن را آسان‌تر می‌کند. روش پیش باید چندین بار تکرار می‌شد تا لکه‌های سرسخت پاک شوند، زیرا الکل کمی روی نوشته را می‌پوشاند. اما ضدعفونی‌کننده دست درصد زیادی الکل دارد.

تمیز کردن تخته وایت برد با محلول پاک‌کننده شیشه

سازندگان محلول پاک‌کننده شیشه، محصول خود را با این پیش‌فرض ذهنی می‌سازند که قرار است برای از بین بردن لکه‌های سرسخت روی شیشه‌ها، آینه‌ها و سطوح صاف این‌چنینی به کار گرفته شوند. پس این محلول‌ها برای مبارزه با لکه‌های سرسخت تجهیز می‌شوند. پس چرا از آن‌ها برای پاکسازی لکه‌ها از روی تخته وایت برد استفاده نکنیم؟ حتی اگر وایت برد از نوع معمولی هم باشد به‌آسانی می‌توان با شیشه‌پاک‌کن لکه‌های آن را پاک کرد. حالا اگر بخواهیم گلس‌برد یا همان تخته شیشه‌ای را تمیز کنیم، آیا ابزاری بهتر از شیشه‌پاک‌کن وجود دارد که بتوانیم برای این کار در نظر بگیریم؟

تمیز کردن تخته وایت برد با سرکه

سرکه به‌دلیل ویژگی‌های اسید خود می‌تواند تخته وایت برد را به‌طرز اثربخش پاک کند. استیک اسید سرکه، جوهر خشک‌شده ماژیک و دیگر باقی‌مانده‌ها روی سطح تحته را در هم می‌شکند. سرکه از آنجایی که ساینده نیست، سطح تخته را نمی‌خراشد و به همین دلیل، کاربست آن بسیار ایمن است. نیز می‌تواند گریس، لکه‌های چرب، باقی‌مانده‌های روغنی، و مواد چسبناک را پاک کند.

سرکه گزینه‌ای به‌آسانی در دسترس، ارزان، و مناسب برای پاک کردن تخته است. با این حال توصیه می‌شود که آن را با آب رقیق کنید، سپس در گوشه کوچکی از تخته بیازمایید تا از آسیب‌ها و تغییر رنگ‌های احتمالی پیشگیری شود.

تمیز کردن تخته وایت برد با خمیر دندان

خمیر دندان به دلیل سایندگی خفیفش می‌تواند تخته وایت برد را پاک کند. ذات ساینده آن باعث می‌شود که لکه‌ها و رد ماژیک از روی تخته خراشیده شوند، اما به خود تخته آسیبی نرسد. خمیر دندان دارای مواد شوینده و سورفکتانت‌هایی ملایم است که چرک و لکه را حل می‌کنند. خمیر دندان نیز مانند سرکه به‌آسانی در دسترس و ارزان است.

به‌معمول توصیه می‌کنند که برای پاک کردن تخته وایت برد از خمیردندان غیر ژله‌ای و غیر سفیدکننده استفاده کنید؛ زیرا اغلب مواد ساینده ملایم‌تری دارد و کمتر احتمال دارد که سطح تخته را بخراشد و یا به آن آسیب بزند. پارچه‌ای مرطوب را با کمی از آن آغشته کنید و به‌آرامی روی لکه‌ها بمالید، سپس آب‌کشی کنید و پیش از استفاده، تخته را به‌کمال خشک کنید.

از خمیر دندان ژله‌ای یا دارای ذرات ساینده دوری کنید؛ زیرا می‌تواند بیش‌ازحد خشن باشد و روی سطح تخته خط‌وخراش اندازد. آزمایش این روش روی گوشه‌ای کوچک و اطمینان از اینکه خبری از خط و خش نیست، پیش از مالش خمیردندان به کل تخته، همیشه ایده خوبی است.

تمیز کردن تخته وایت برد با استون

استون به‌علت حل‌کنندگی خود یک پاک‌کننده مؤثر برای تخته وایت برد است؛ جوهر خشک‌شده ماژیک و باقی‌مانده‌های چسبناک را حل و تخته را سفید می‌کند. این ماده به‌تندی بخار می‌شود و ساینده هم نیست؛ بنابراین خطر آسیب‌رسیدن به تخته وایت برد حداقل است. با این حال، باز هم باید محتاطانه و محدود به کار گرفته شود، آزمایش نقطه‌ای شود، و اقدامات ایمنی زیر برای حفاظت از خودتان و تخته رعایت شود:

  • مطمئن شوید تهویه اتاق مناسب است.
  • دستکش بپوشید و پوشش محافظ چشم بگذارید.
  • آتش و حرارت (به‌مثل فندک و سیگار) نزدیک استون ممنوع!
  • کم‌کم استفاده کنید.
  • آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی بگذارید.
پاک کردن وایت برد

معلم در حال پاک کردن تخته وایت برد است.

حلال ماژیک غیر وایت برد

برای حل جوهر خشک‌شده و پاک کردن ماژیک غیر وایت برد، از مواد زیر استفاده کنید:

  • ایزوپروپیل الکل (الکل مالش): استفاده از الکل ایزوپروپیل برای پاک‌کردن رد خشک‌شده ماژیک غیر وایت برد رایج است. کمی از آن روی پارچه یا دستمال کاغذی بریزید و به آرامی روی نوشته‌ها بکشید. سپس صبر کنید بپرد.
  • استون‌‌: یکی دیگر از حلال‌های رایج برای ماژیک غیر وایت برد است. پیش‌تر به‌کمال توضیح دادیم.
  • اتانول: اتانول یا همان اتیل الکل را می‌توان به‌عنوان حلال و برای پاک‌کردن ماژیک غیر وایت برد به کار بست. روش کاربست اتانول نیز مانند ایزوپروپیل است.

از چه موادی برای پاک کردن اثر ماژیک غیر وایت برد استفاده نکنیم؟

از مواد زیر برای پاک کردن اثر ماژیک وایت برد استفاده نکنید:

  • ماده‌های شیمیایی خشن: استفاده از ماده‌های شیمیایی خشن مانند وایتکس، آمونیاک و تینر ممنوع است. این ماده‌ها باعث فرسایش سطح تخته وایت برد می‌شوند و نتیجه، تغییر رنگ و از بین رفتن پوشش محافظ است.
  • پاک‌کننده‌های سایشی: از ساینده‌هایی همچون پودر لباسشویی، مسواک، برس اسکراب، سمباده، اسفنج ساینده و سیم‌ظرفشویی دوری کنید. قرار است نوشته‌ها را پاک کنیم، نه اینکه تخته را به فنا دهیم!
  • پاک‌کننده روغن‌پایه: از این پاک‌کنده‌ها نیز دوری کنید. زیرا پس از اینکه رد ماژیک را پاک کرد، باید یک نفر بیاورید که حالا روغن را پاک کند.
  • آب بیش از اندازه: آب خالی نه‌تنها نمی‌تواند رد ماژیک را پاک کند، بلکه به داخل تخته نفوذ می‌کند و جتی سطح آن را خراب می‌کند.

حلال ماژیک وایت برد

از آنجایی که ماژیک وایت برد به آسانی پاک می‌شود، نیازی به حلال ندارد. نام علمی این نوع ماژیک Dry-Erase Marker به‌معنای ماژیک خشک‌پاک‌شونده است. نوشته‌هایی که با ماژیک تخته وایت برد درج شده‌باشند، به آسانی و با یک تخته‌پاک‌کن معمولی پاک خواهند شد.

تمیز کردن تخته وایت برد به صورت مرتب

برای حفظ کیفیت تخته وایت برد در بالاترین سطح، بهتر است به شکل مرتب تخته وایت برد را تمیز کنید. تجربه می‌گوید پاک کردن سطح تخته وایت برد به‌صورت روزانه یا حداکثر یک روز در میان، می‌تواند تا حد زیادی باعث افزایش طول عمر تخته وایت برد شود.

اگر برای پاک کردن تخته وایت برد از محلول تمیزکننده استفاده می‌کنید، ابتدا یک پارچه ضد پرز یا یک تکه ابر تمیز تهیه نمایید، سپس کمی محلول روی آن بریزید و سطح تخته وایت برد را تمیز کنید.

نیز می‌توانید از مواد شیمیایی برای پاک کردن تخته وایت برد استفاده کنید. فقط یک نکته: پیش از شروع، در و پنجره‌ها را باز کنید تا اتاق به شکل مناسبی تهویه شود. البته بهتر است تا جایی که ممکن است، از مواد شیمیایی برای تمیز کردن تخته وایت برد استفاده نکنید. زیرا کاربست بیش از حد مواد شیمیایی می‌تواند به رنگ تخته وایت برد آسیب بزند.

در آخر، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پارچه یا ابری را که با آن لکه‌های تخته وایت برد را پاک کرده بودید، با آب بشویید و یک بار دیگر تخته را تمیز کنید. حالا اجازه دهید سطح تخته خشک شود و سپس از نوشتن بر آن لذت ببرید.

پاک کردن جوهر ماژیک از روی تخته وایت برد

یک نفر خط خطی های ماژیک را از روی تخته وایت برد پاک می‌کند.

سوالات متداول

  • تخته وایت برد را چگونه تمیز کنیم؟
    پاک کردن تخته پاک کن اصولی دارد که با رعایت آن‌ها هم می‌توانید تخته را به‌خوبی پاک کنید، هم عمر آن را در طول زمان تضمین کنید. این اصول را نمی‌توان در جمله‌ای کوتاه بیان کرد. اما در همین مقاله، هر چه را که مورد نیاز است، آموزش داده‌ایم.
  • ماژیک غیر وایت برد را چگونه پاک کنیم؟
    با استفاده از حلال‌هایی مانند استون، اتانول و ایزوپروپیل می‌توان ماژیک غیر وایت برد را پاک کرد. همچنین، راه‌های دیگری نیز هستند که در این مقاله آموزش داده‌ایم.
  • حلال ماژیک غیر وایت برد چیست؟
    حلال ماژیک تخته وایت برد، مایعی الکلی است که رد خشک‌شده ماژیک غیر وایت برد را در هم می‌شکند و پاک‌کردنش را آسان می‌سازد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای
دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره اینکو گروپ

اینکو گروپ فعالیت خود را در سال ۲۰۰۹ در شهر اربیل کشور عراق به عنوان نماینده انحصاری فروش محصولات شرکت آمریکایی ویستا سیستم آغاز کرد. محصولات این شرکت در زمینه انواع تابلوهای اعلانات و راهنمای اداری میباشد.

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
×