ایده های جذاب تزئین کلاس درس

تزئین کلاس درس نه تنها یک امر زیبایی‌بخش است، بلکه می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان تأثیر گذار باشد. ایجاد یک محیط آموزشی دلنشین و موجود کردن منابع تحریک‌آموز برای دانش‌آموزان، می‌تواند موجب افزایش تمرکز، تحریک ایده‌ها و تعاملات بین فردی در کلاس شود. اما چه اصولی برای تزئین کلاس درس وجود دارد؟ از چه منابع و لوازمی می‌توان برای چیدمان کلاس درس استفاده کرد؟  در ادامه به بررسی ایده‌ها و راهکارهایی برای بهترین نحوه تزئین کلاس درس و افزایش فعالیت‌های مشارکتی دانش‌آموزان می‌پردازیم.

تاثیر تزئین کلاس درس بر یادگیری

تزئین کلاس درس می‌تواند تاثیرات متعددی بر یادگیری داشته باشد. این اقدام می‌تواند محیط را دوستانه‌تر و دلنشین‌تر کند که می‌تواند به افزایش تمرکز و مشارکت دانش‌آموزان کمک کند. همچنین با تزئین مناسب، اطلاعات و موضوعات درسی بهتر درک شده و یادگیری عمیق‌تری ایجاد می‌شود. از طرف دیگر، تزئینات زیاد و پرتحرک ممکن است تمرکز دانش‌آموزان را منحرف کند. بنابراین، چیدمان کلاس باید متعادل و با توجه به نیازها طراحی شود تا حداکثر اثربخشی را داشته باشد. به طور کلی، تزئین کلاس درس می‌تواند به چندین شکل بر یادگیری اثر بگذارد:

افزایش جذابیت و تمرکز

چیدمان مناسب می‌توانند محیط کلاس را دوستانه‌تر و دلنشین‌تر کنند، که باعث افزایش تمرکز دانش‌آموزان بر روی موضوعات درسی می‌شود. به شکلی که تمامی صندلی ها به سمت تخته وایت برد باشد.

تسهیل در یادگیری

تزئیناتی که به موضوعات درسی مرتبط باشند (مثلاً نمودارها، نقاشی‌ها و نمونه‌های تجربی) می‌توانند بهترین فرصت برای یادگیری و فهم عمیق فراهم کنند.

ایجاد محیط دوستانه و مشارکتی

تهیه تزئیناتی که باعث ایجاد احساس دوستی و همکاری بین دانش‌آموزان می‌شوند، می‌توانند به افزایش مشارکت و همکاری در کلاس کمک کنند.

اصول چیدمان کلاس
سه حالت اصلی برای چیدمان وجود دارد. برای داشتن کلاس با محوریت تعامل و آموزش بهتر، باید از شیوه چیدمان دایره‌ای مانند سمت راست، استفاده کرد.

اصول کلی تزئین کلاس درس

اصول کنی چیدمان کلاس درس می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر بهبود محیط آموزشی و افزایش تمرکز دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد. در ادامه، به برخی اصول کلی برای کنی چیدمان کلاس درس اشاره می‌کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند تا چیدمان کلاس درس و فضای آموزشی خود را بهبود بخشید:

محوریت دانش‌آموز

این اصل به معنای قرار دادن دانش‌آموز در مرکز توجه کلاس است. بهتر است میز و صندلی‌ها به گونه‌ای باشند که دانش‌آموزان بتوانند به راحتی به جلو و به دیگر دانش‌آموزان و معلم نگاه کنند و در فعالیت‌های گروهی و تعاملی شرکت کنند.

منظم بودن

به طور کلی چیدمان کلاس باید منظم و مرتب باشد تا به دانش‌آموزان احساس آرامش و استقرار بدهد. این شامل قرار دادن میز و صندلی‌ها به نحوی است که فضای کافی برای حرکت داشته باشند. در این فضاسازی، نظم به دانش‌آموز نیز القا می‌شود.

استفاده از فضای دیواری

دیوارها و فضای دیواری می‌توانند برای نمایش پوسترها، نمودارها، کارهای دستی دانش‌آموزان و سایر منابع آموزشی استفاده شوند. این منابع می‌توانند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کنند و فضای آموزشی را جذاب‌تر کنند.

استفاده از نور و صدا مناسب

تنظیم نور مناسب و استفاده از صداهای آرام و مناسب می‌تواند به بهبود تمرکز و حالت روحی دانش‌آموزان کمک کند. همچنین، استفاده از تجهیزات صوتی و بصری به نحوی که بتواند همه دانش‌آموزان را در فضای کلاس به خوبی شناسایی کند، می‌تواند به ایجاد یک محیط آموزشی پویا و موثر کمک کند.

ایده‌هایی برای تزئین کلاس
نمومه تزئین درست کلاس درس با استفاده از دست سازه‌های دانش آموزان

ایده‌هایی برای تزئین کلاس درس

به طور معمول، تزئین کلاس درس می‌تواند باعث جذابیت و تحریک یادگیری دانش‌آموزان شود. در ادامه چند ایده برای تزئین کلاس درس ارائه می‌شود که متناسب با موضوعات و نیازهای مختلف کلاس می‌توانند مفید باشند:

پوسترها و نمودارهای آموزشی

پوسترها و نمودارهایی با تصاویر جذاب و اطلاعات مختصر می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا موضوعات درسی را بهتر درک کنند. مثلاً برای ریاضیات، می‌توانید پوسترهایی از فرمول‌ها، اشکال هندسی مختلف یا نمودارهای مهم نصب کنید.

آثار هنری دانش‌آموزان

اجازه دهید به دانش‌آموزان که آثار هنری خود را به نمایش بگذارند. این می‌تواند شامل نقاشی‌ها، پوسترها یا حتی مجسمه‌های ساخته شده توسط آن‌ها باشد. این کار به دانش‌آموزان احساس می‌دهد که بخشی از محیط کلاس هستند و می‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را نیز افزایش دهد.

ساختارهای تعاملی

می‌توانید ساختارهای تعاملی مانند نمایش‌های تعاملی یا دیوارهای مفهومی بسازید که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بهتر با مفاهیم آموزشی ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، یک نمایش تعاملی برای یادگیری تاریخ می‌تواند شامل تصاویر مهم تاریخی باشد که دانش‌آموزان بتوانند با آن‌ها تعامل داشته باشند.

کلمات الهام‌بخش

نصب کلمات یا جملات الهام‌بخش بر روی دیوارها می‌تواند احساس مثبت به دانش‌آموزان بدهد و آن‌ها را به ارتقاء تلاش و تمرکز خود تشویق کند. مثلاً جملاتی از اشخاص معروف، نویسندگان، یا شخصیت‌های تاریخی که الهام‌بخش هستند.

نکاتی برای مشارکت دانش‌آموزان

برای افزایش مشارکت دانش‌آموزان در چیدمان کلاس درس، می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • ایجاد یک محیط کلاسی که دانش‌آموزان احساس دوستی، اعتماد و احترام متقابل را داشته باشند، اساسی است. این احساس به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا به آرامی و با اطمینان بیشتری از نظرات و ایده‌های خود به اشتراک بگذارند.
  • بیان اینکه تمام نظرات و ایده‌های دانش‌آموزان ارزشمند هستند و خوش‌آمدید گفتن به انواع نظرات می‌تواند اعتماد به نفس دانش‌آموزان را افزایش دهد و ایجاد تنوع و ثروت در بحث‌ها و فعالیت‌های کلاسی داشته باشد.
  • استفاده از فعالیت‌هایی مانند گفتگوها در گروه‌ها کوچک، جلسات نقد و بررسی، بازی‌های آموزشی و … می‌تواند دانش‌آموزان را به فعالیت و مشارکت بیشتر تشویق کند.
  • به کمک فناوری، می‌توانید پلتفرم‌هایی را فراهم کنید که دانش‌آموزان بتوانند به راحتی ایده‌ها و پرسش‌های خود را به اشتراک بگذارند، به نظرات دیگران واکنش نشان دهند و در میانه‌ی ادامه بحث کلاسی شرکت کنند. به عنوان مثال، استفاده از ابزارهای مانند انجمن‌های آنلاین، وب‌سایت‌های مخصوص کلاس و یا حتی استفاده از اپلیکیشن‌های تعلیمی و تعاملی، می‌تواند این امکان را فراهم کند که دانش‌آموزان به صورت آنلاین و به گونه‌های مختلف در فعالیت‌های کلاسی شرکت کنند.
  • تشویق دانش‌آموزان به ارائه پرسش‌های مطرح و انجام تحقیقات خود می‌تواند به افزایش مشارکت و فعالیت ذهنی آن‌ها کمک کند. ایجاد یک فضای که دانش‌آموزان به آزادی برای ارائه سؤالات و کنجکاوی درباره موضوعات درسی داشته باشند، می‌تواند تحولی اساسی در روند یادگیری آن‌ها ایجاد کند.
  • برگزاری فعالیت‌های عملی و تجربی در کلاس، مثل آزمایش‌های علمی، پروژه‌های عملی و مطالعه موردی‌ می‌تواند دانش‌آموزان را به مشارکت فعال و تجربه مستقیم برای تصمیم‌گیری برای چیدمان کلاس تشویق کند. این فعالیت‌ها می‌توانند موقعیت‌هایی برای دانش‌آموزان فراهم کنند تا مفاهیم آموزشی را در عمل تجربه کنند و ارتباط بین نظریه و عمل را بهبود دهند.
  • استفاده از انگیزه‌های مختلف برای تشویق دانش‌آموزان، مانند تحسین‌ها، جوایز و واکنش‌های مثبت می‌تواند به مشارکت و حضور فعال دانش‌آموزان در تزئین کلاس کمک کند. همچنین این انگیزه‌ها می‌توانند دانش‌آموزان را تشویق کنند تا در فعالیت‌های گروهی، بحث‌ها و فعالیت‌های درسی دیگر به طور فعال شرکت کنند.
تزئین شلوغ و غیر کاربردی کلاس
در این کلاس، وجود تزئینات زیاد باعث ایجاد حواس پرتی شده و تمرکز دانش‌آموزان را بهم می‌ریزد.

جمع بندی

تزئین کلاس درس به‌طور مناسب می‌تواند به افزایش جذابیت و تحریک یادگیری دانش‌آموزان کمک کند. با استفاده از پوسترها و نمودارهای آموزشی، آثار هنری دانش‌آموزان، فعالیت‌های تعاملی و انگیزه‌های متنوع می‌توانید به مشارکت بیشتر و فعالیت‌های گوناگون در کلاس دست یابید. پس از تزیین کلاس بهتر است تخته‌ای را انتخاب کنید؛ برای انتخاب بهترین تخته شما را به مطالعه مقاله “انواع تخته وایت برد” از اینکو گروپ دعوت می‌کنیم.

اینکو گروپ

سوالات متداول

  • چگونه می‌توانم کلاس درس خود را بهتر تزئین کنم؟

استفاده از پوسترها و نمودارهای آموزشی مرتبط با موضوعات درسی، نمایش آثار هنری دانش‌آموزان و نصب آن‌ها در محل‌های قابل مشاهده از راهکارهای چیدمان کلاس درس هستند.

  • چگونه می‌توانم مشارکت دانش‌آموزان را در کلاس افزایش دهم؟

تشویق نظرات و ایده‌های مختلف دانش‌آموزان، برگزاری فعالیت‌های تعاملی مانند گفتگوها در گروه‌ها، بازی‌های آموزشی و … از راه های افزایش مشارکت دانش‌آموزان است.

  • آیا تزئین زیاد کلاس می‌تواند به کیفیت یادگیری آسیب بزند؟

بله، استفاده از تزئینات زیاد و یا غیرمناسب می‌تواند از تمرکز دانش‌آموزان منحرف کند. بنابراین، تزئینات باید متعادل و متناسب با محتوای آموزشی باشند تا بهترین اثر را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید0

سبد خرید